Kyststi
|
Om "Kyststi", –en serie på åtte arbeider malt mellom 2012- 2018.
"I denne serien arbeider jeg med natur som motiv og metode. Det handler om at motiv og metode er to paralleler som skal passe sammen. For å speile naturen i bildene mine, slipper jeg fysiske prosesser inn i maleriet. Jeg jobber med forskjellige temperaturer, grader av fuktighet, kjemiske sammensetninger av maling og rent mekaniske forhold som kan avbilde den sanselige siden av naturen. I et og samme motiv bruker jeg flere metoder, hver metode tilpasset en del av motivet alt ettersom jeg opplever hver enkelt del av naturen. Naturen er ved første blikk slående vakker, men det som bygger opp under denne karakteren er dens mange lag og mange prosesser. Derfor er mitt anliggende å finne paralleller til malerprosessen som kan speile og fange dette visuelt. Bildet består av mange lag. For å fange et hendelsesforløp i naturen setter jeg meg bevisst i sammenhenger og situasjoner hvor tilfeldigheten kan oppstå. Tilfeldigheten slippes inn i bildet slik at de over tid kan gi den sanselige effekten som bildet skal ha. Et viktig element i dette bildeprosjektet er tiden det tar. Det ser ut som hver hendelse og metode fører med seg et opphold i malerprosessen. Jeg leter stadig etter balansen i forhold til når en ny hendelse kan ”brukes” i bildet. En klar overliggende nødvendighet og styring i mine malerier er fargen som virkemiddel. I dette alvoret etterstreber jeg en teknikk som kan gi fargen plastisitet og dybde. På samme tid som jeg dyrker fargens første møte med lerretet og dens insisterende virkning. For meg har alltid fargen vært vesentlig for å komme på plass i verden. Som maler er det i fargen jeg finner svaret og kan arbeide fram et motiv. Jeg samler på øyeblikk der to farger møtes som har denne synlige betydningen som åpner opp til en løsning." Berit Myrvold Verket "Rød sti" presentes i utstillingen "Nye blikk" på Drammen museum 2020.
Åsmund Torkildsen skriver i katalogen: "Berit Myrvold er en maler som jobber langsetter og rundt i selve lerretsflaten. Hennes rike fargebruk og varierte penselføring følger en rytme og en billedskapende logikk, som gjør at maleriet ikke bare oppfattes øyeblikkelig som et stillbilde, men som resultat av en malerisk hendelse som vi kan følge over flaten og gjennom tid. Vi gjenopplever hennes malerhandling i vår opplevelseshandling." UTSTILLING:
Berit Myrvold, malerier Sted: Galleri Ask Anmeldt av: Grethe Hald (Tønsberg blad) ÅSGÅRDSTRAND: Det er maleri etsom er Berit Myrvolds fremste uttrykksmiddel og nå fyller Drammenskunstnerens akrylmalerier Galleri Asks lokaler. Det er stor malerisk frodighet som preger Myrvolds arbeider og man kan faktisk få assosiasjoner både til Per Kirkeby, Henrik Sørensen og en upolert Gustav Klimt i møtet med disse tydelig naturinspirerte scenene. I en fargesterk, noen steder halvt utvisket koloritt, fremstår mange av bildene nærmest som nordiske jungler av vekstlighet, når trær og skog brettes ut både på lerret og papir. Fritt og utvungent omsettes naturinntrykkene til et maleriets lappeteppe. Her står noen trær som rene tegn, lik griperedskap, eller høygafler, andre felt går over i det myldrende og rent ornamentale. Førsteinntrykket av at Myrvolds verk går Sørensens skogmaleri i næringen underbygges særlig i den store utgaven av ”Kyststien”. Selv om penselstrøkene er ganske annerledes, nærmest laserende. Så er da landskapet i Holmsbu også utgangspunktet for hennes akrylarbeider på denne utstillingen. Mange av bildene, kanskje særlig i serien ”Sommerhytte”, har et lekent, livsbejaende uttrykk i sitt mønstrede, visuelle konglomerat av farger. Det er en stor porsjon velgjørende malerglede som lyser fra utstillingsrommene i Galleri Ask, noe publikum kan oppleve i helgene til og med søndag 9. september. |